divendres, 9 de maig del 2008

Guió tècnic càmera i acció!!

Avui hem realitzat el guió tècnic del que serà el nostre curt, confeccionant les escenes dedicades a cada element que es vol introduir, de com ho farem i què serà el que s'ha de realizar en cada moment...
Desprès de planificar i prendre desicions al respecte sobre la nostra idea inicial...

Alguns conceptes que s'han de tenir en compte com a caire de coneixements, per poder eleborar el pròces i progrès de la pràctica...

El guió i story board

El guió d’un film pot ser de moltes formes, però els professionals solen parlar de dues tipologies: el guió literarii el guió tècnic.

El guió tècnic

És el desglós, pla a pla, del guió literari. El desglós es fa tant a nivell d’imatge, o banda visual, com d’àudio, és a dir, de banda sonora. Complementa el guió literari i de fet és l'eina que s’utilitza a l’hora de rodar el film. És quelcom realment imprescindible. Exposa com han de filmar-se cadascun dels plans (angulació, moviments de càmera...), aporta les indicacions sobre com s’ha de gravar la banda sonora corresponent a cada una de les imatges. A més, expressa l’ordre en la filmació de les seqüències, tenint en compte la rendibilització dels recursos espacials i temporals (pla de rodatge). Per exemple, es poden fer dos plans seguits aprofitant un mateix espai i després es poden muntar per separat.

El guió literari

Està escrit en un llenguatge força senzill i directe. Inclou la descripció dels espais, els personatges i les accions que conformen l’argument d’una història, però també detalla els diàlegs que han de dir els ínterprets. La seva utilitat radica fonamentalment en el fet que, a partir del seu contingut, les persones que s’encarreguin de filmar la història se la puguin imaginar visualment per poder traduir-la en imatges. Qualsevol guió té una estructura bàsica: inici, nus i desenllaç.


Direcció

Se li atribueix l’autoria del relat audiovisual. La persona que fa aquesta tasca s’encarrega, entre altres coses, de la posada en escena del guió, de la direcció dels intèrprets, de la coordinació de totes les tasques tècniques. En alguns casos, el treball de direcció pot coincidir amb el de realització i el de guió.


El story board

Vindria a ser com un còmic sobre la pel·lícula, és a dir, el dibuix específic de cada un dels plans perquè a l’hora de filmar-los l’equip de rodatge els pugui tenir plasmats tal i com han de ser.


Guió

És el fil conductor d’un missatge seqüenciat i fer-lo és la operació previaa la reaitzacií d’una obra definitiva en còmic, fotonovela, video...

La guinotzació és la operació de planificació que esdevé l’eina indespensableper a treballar amb llengüetges seqüenciats.

Tot guionista es fa 3 preguntes bàsiques: Què es vol dir, com s’ha de dir i què cal mostrar per dir-ho.

tes és la d’escriure el text sobre l’argument del film i sobre aspectes de la seva filmació.

Realització

Consisteix en la direcció de tot el procés de rodatge i edició. La persona que la porta a terme pren bàsicament les decisions formals: situació de les càmeres, tipus de planificació, muntatge, etc. en base a les pautes del guionista i a les directrius de la direcció. En el cas del cinema, la realitzadora o el realitzador té la categoria de director.

Producció

L’equip de producció s’encarrega de posar els mitjans materials perquè el relat audiovisual sigui una realitat: aconseguir els diners, l’equip tècnic, l’equip artístic, etc. A més, ha de tenir cura de què tot estigui a punt en el moment de l’enregistrament. En el cinema, té els drets de propietat del producte. En la televisió és freqüent que la tasca de producció la faci la mateixa cadena amb els seus professionals tècnics o de contingut i per tant en tingui la propietat. Darrerament es tendeix també a encarregar la execució d’un film a una productora externa que aporta el seu equip humà i s’estableix un contracte de producció associada.


Navengat per la xarxa he trobat un exemple de guió realitzat per nois i noies d'IES, que tracten el tema dels drets dels infants.